مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین از هر نوع، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد

3 اکتبر 2019 - براساس یک مطالعه جدید از دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan  ، افرادی که مصرف نوشیدنی های قندی خود را افزایش می دهند- چه حاوی قند اضافه شده یا طبیعی باشند- ممکن است با خطر نسبتا بالاتری برای دیابت نوع 2 روبرو شوند. محققان دریافتند که مصرف زیادتر نوشیدنی های شیرین قندی(SSB) ، مانند نوشابه ها، و همچنین آب میوه های 100٪ خالص، با خطر بالاتری برای دیابت نوع 2 همراه است.

این مطالعه همچنین نشان داد كه نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی (ASB) به جای نوشیدنی های حاوی قند طبیعی به نظر نمی رسد كه خطر دیابت را كاهش دهد. با این حال، خطر ابتلا به دیابت کاهش می یابد، اگر تنها یک وعده از هر نوع از نوشیدنی های قندی را با آب، قهوه یا چای در روز جایگزین کنید. این اولین مطالعه برای بررسی ارتباط تغییرات طولانی مدت در مصرف SSB و ASB با خطر دیابت نوع 2 است. این مطالعه به صورت آنلاین در 3 اکتبر 2019 در مجله Diabetes Care منتشر شد.

نویسنده ی ارشد این مقاله Jean-Philippe Drouin-Chartier ، دانشجوی فوق دکتری در گروه تغذیه گفت: این تحقیق شواهد دیگری را ارائه داد که نشان دهنده ی فواید سلامتی مرتبط با کاهش مصرف نوشیدنی های قندی و جایگزینی این نوشیدنی ها با گزینه های سالم تر مانند آب، قهوه یا چای است.

در این تحقیق داده های ارزشمندی که در طی 22-26 سال از بیش از 192000 زن و مرد شرکت کننده در سه مطالعه ی طولانی مدت – مطالعه ی سلامت پرستاران ، مطالعه ی دوم سلامت پرستاران، و مطالعه ی فالوآپ متخصصان بهداشتی- جمع آوری شده بود، بررسی گردید. محققان تغییر در مصرف نوشیدنی های قندی شرکت کنندگان را با گذشت زمان از پاسخ آنها به پرسشنامه های فرکانس غذا که هر چهار سال یکبار تکمیل می نمودند، محاسبه کردند.

محققان پس از تنظیم متغیرهایی از قبیل شاخص توده بدنی، سایر تغییرات رژیم غذایی و عادات سبک زندگی، دریافتند که افزایش مصرف کل نوشیدنی های قندی- از جمله SSB و آب میوه های 100٪ خالص به بیش از 4 اونس(حدود 113 میلی لیتر) در روز در طی یک دوره ی چهار ساله، با 16 درصد افزایش خطر دیابت در چهار سال بعدی همراه است. افزایش مصرف ASBs بیش از 4 اونس در روز در طی چهار سال با افزایش 18درصدی خطر ابتلا به دیابت در ارتباط بود، اما نویسندگان گفتند که یافته های مربوط به ASB ها به دلیل احتمال وجود علیت معکوس[1]( افراد به دلیل این که در حال حاضر در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت هستند، ممکن است مصرف نوشیدنی های قندی خود را به نوشیدنی های رژیمی تغییر داده باشند) و بایاس نظارت[2] (افراد در معرض خطر بالا، بیشتر احتمال دارد برای دیابت غربالگری شوند و بنابراین سریعتر تشخیص داده می شوند)، باید با احتیاط تفسیر شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد که جایگزینی یک وعده ی سروینگ روزانه از نوشیدنیهای قندی با آب، قهوه، یا چای - اما نه با ASB نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی-، با کاهش خطر 2 تا 10 درصدی ابتلا به دیابت مرتبط است.

پرفسور Frank Hu ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد تغذیه و اپیدمیولوژی گفت: نتایج این مطالعه مطابق با توصیه های فعلی برای جایگزینی نوشیدنی های قندی با نوشیدنی های بدون کالری فاقد شیرین کننده های مصنوعی است. اگرچه آب میوه ها دارای برخی مواد مغذی هستند، اما باید مصرف آنها در حد اعتدال باشد.

منبع:

Diabetes Care, 2019; dc190734 DOI: 10.2337/dc19-0734

www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191003162545.htm

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 [1] علیت معکوس به هر کدام از پدیده‌هایی فرضی یا فرایندهایی گفته می شود که علیت را معکوس می‌کند و اجازه می‌دهد که یک معلول، پیش از روی دادنِ علت‌اش، اتفاق بیفتد.

 

[2] تعصب یا بایاس نظارت ، که به عنوان تعصب تشخیص نیز شناخته می شود ، هنگامی بوجود می آید که بیماران در یک گروه مواجهه احتمال بیشتری برای تشخیص نتیجه مطالعه داشته باشند.